Lav MUS-skema
Vælg de spørgsmål, som du ønsker at bruge i MUS-samtalen med dine medarbejdere. Du kan redigere i skemaet, når du har valgt spørgsmålene, og inden du danner en online-formular eller en pdf-fil.


Arbejdsområder og -vilkår
Giv en kort beskrivelse af dine nuværende arbejdsopgaver:
Hvilke arbejdsopgaver synes du bedst om?
Hvilke arbejdsopgaver synes du mindre godt om:
I hvilken grad mener du arbejdstiden og arbejdsopgaverne passer sammen?
Hvordan oplever du forholdet mellem de ledelsesmæssige forventninger til dig og det ansvar, der er dig tildelt?
Hvordan kan dine ansvarsområder bedst udvikles efter din opfattelse?
Har du adgang til den information, du har brug for, og hvad kunne evt. forbedres?
Har du adgang til de arbejdsredskaber, du har brug for, og hvad kunne evt. forbedres?
Medtag alle ovenstående spørgsmål

Faglige udviklingsområder
Har du faglige ansvarsområder, hvor dine kompetencer gør, at du i princippet kan dække området uden ledelsesmæssig indblanding? Hvis ja, hvilke?
Har du faglige ansvarsområder, hvor du - trods gode kompetencer - har brug for træning eller coaching for at dække området tilfredsstillende? Hvis ja, hvilke?
Har du faglige ansvarsområder, hvor dine kompetencer er for ringe i forhold til at dække området tilfredstillende? Hvis ja, hvilke?
Beskriv dine evner til at planlægge og organisere eget arbejde?
Beskriv dine evner til at formidler forhold omkring dit arbejdsområde til relevante kolleger og samarbejdspartnere?
Beskriv dine evner til at deltage i fagligt udvikling af dine arbejdsområder?
Beskriv dine evner til i bred forstand at virke aktivt i udviklingen af afdelingen/institutionen og i organisationen som et hele?
Medtag alle ovenstående spørgsmål

Personlige udviklingsområder
Beskriv dit forhold til dine nærmeste kolleger, både fagligt og personligt?
Beskriv dit forhold til kolleger og samarbejdspartnere uden for afdelingen/institutionen?
Hvilke af dine samarbejdsrelationer kunne med fordel styrkes, for at gøre dit arbejde lettere eller bedre?
Hvilke samarbejdsrelationer tager efter din opfattelse flere ressourcer fra dig, end det er nødvendigt?
Hvilke helt nye samarbejdsrelationer kunne med fordel etableres, for at gøre dit arbejdsliv bedre eller lettere?
Hvordan tror du, dine nærmeste kolleger betragter dig?
Får du den støtte og vejledning fra din leder, som du mener, du har behov for?
Af den ledelse, du modtager, hvad mener du gavner og udvikler dig mest?
Hvilke aspekter af ledelse ville du gerne have mere af?
Hvilke 3 ting karakteriserer efter din opfattelse den gode leder?
Hvordan tror du, din nærmeste leder opfatter dig som medarbejder?
Hvordan oplever du generelt opgaveløsningen i afdelingen?
Hvordan oplever du generelt samarbejdet i afdelingen?
Hvordan oplever du generelt informationsniveau og kommunikation i afdelingen?
Hvis du skulle nævne mindst ét område (gerne flere) der kunne forbedres i afdelingen, hvad skulle det så være?
Hvad kunne dit bidrag til en bedre afdeling være?
Beskriv din kontakt med brugere og borgere?
Er kontakten med borgere og brugere efter din vurdering gennem de senere år blevet bedre, ringere eller det samme?
Hvordan kunne din og afdelingens/institutionens kontakt med brugere og borgere forbedres?
Hvordan tror du brugere og borgere betragter dig, når I mødes?
Medtag alle ovenstående spørgsmål

Status på dine personlige aftaler mv.
Hvilke aftaler fra din seneste MUS er blevet gennemført?
Med hvilket resultat er disse aftaler gennemført?
Hvilke aftaler er ikke eller kun delvist gennemført?
Hvad er efter din opfattelse årsagen til, at disse aftaler ikke er gennemført?
Har der været væsentlige ændringer i din opgavesammensætning eller arbejdsvilkår siden sidste MUS?
Medtag alle ovenstående spørgsmål

Personlig status, kompetencekortet og udviklingsplanen
Hvilke af dine nuværende arbejdsområder ville du ikke have noget imod at skulle slippe?
Hvilke af dine nuværende arbejdsopgaver, vil du helst fortsætte med at arbejde med?
Hvilke arbejdsområder, som du ikke har nu, ville du gerne arbejde med i fremtiden?
Tænk over dit samlede arbejdsliv, og overvej hvilke 3 forhold der har særlig betydning for dig (eksepelvis afstand til arbejde, fleksordning, gode kolleger, faglige udfordringer, løn osv)?
Tænk på en arbejdsdag, hvor alt var som det skulle være. Hvad gjorde dagen god?
Forsøg at sætte ord på din personlige vision for "det gode arbejdsliv"?
Har du bemærkninger til de faglige kernekompetencer, du har skrevet på dit kompetencekort?
Har du bemærkninger til de personlige kernekompetencer, du har skrevet på dit kompetencekort?
Er der forhold som du finder særligt væsentlige, og som ikke er kommet med på dit kompetencekort, og i givet fald hvilke?
Har du bemærkninger til de udviklingsmål, der er stillet op i din udviklingsplan?
Har du bemærkninger til de aktiviteter, der er stillet op i din udviklingsplan?
Har du andre bemærkninger til din udviklingsplan?
Medtag alle ovenstående spørgsmål

Arbejdsliv og fritidsliv
Set som et hele hvordan vil du så karakterisere dit arbejdsliv?
Hvad skulle forandres, for at du vil opleve, at dit arbejdsliv er optimalt?
Har du fritidsinteresser, der i omfang og kvalitet er passende for dig?
Er der noget i dit forhold mellem arbejdsliv og fritidsliv, som kunne fungere bedre?
Hvordan ville du selv kunne forbedre dit forhold mellem arbejdsliv og fritidsliv?
Hvordan ville din arbejdsgiver kunne bidrag til et bedre forhold mellem arbejdsliv og fritidsliv?
Medtag alle ovenstående spørgsmål